Hei du, jeg heter Camilla. Jeg er skuespiller og teaterpedagog, og jeg vil gjerne dele det fineste jeg vet med deg. Det har med teater å gjøre.
Synes jeg husker at du var skuespiller?
Lite eller stort show, ute eller inne, sammen eller alene, innenfra eller utenfra. Uansett hvordan vi lager teater, er det noen ingredienser vi ikke klarer oss uten, i hvert fall hvis vi vil skape et levende og sant teater, spør du meg.
Jeg tror på: at hele den levende naturen – også menneskenaturen – har verdi i seg selv. Vi henger sammen, mennesker, dyr og planter, i et slags stort felles pust. Men denne balansen blir stadig utsatt for maktmisbruk og systemer som undertrykker oss.
Det er derfor jeg driver med Devised Teater, eller på norsk: Egenskapt teater, som enkelt og greit forklart er Teater vi skaper selv. Helt fra grunnen av.
Her er et sitat, eller formel om du vil, som jeg alltid går med i lomma:
A devised show sets sail without quite knowing where it will land. For this reason it feels quite risky, but it can produce surprises and respond to possibilities unrestricted by fixed narrative. (Sitat: Collective statement of IOU Theatre).
Tygg litt på den, og så vil du kjenne hva egenskapt teater er!
Drama betyr “Handling”, det betyr at vi må gjøre det.
Jeg gir deg verktøy som får deg i kontakt med sansene, kompasset og den spontane, deilige, artige kroppen din. Sånn at vi kan slippe loss, og sette seil.
Du drittlei av å vente på tillatelse fra andre til å lage teater som får det til å gnistre og svinge i deg.
Og du er klar for å plukke ned perfeksjonist-monsteret som spærrer veien hver gang du skal ha det gøy å lage noe på din egen måte.
Jeg vet hvor vi skal begynne, og jeg har noen steg til denne dansen. Kom hit!
-
Her skal vi tenne leirbål, stearinlys eller discolys å holde fest ved stedet hvor du en gang begynte å tegne, spille trompet, skrive fortellinger, danse, synge, lage tøysestemmer og forestillinger for alle bamsene dine, eller skulpturpark med inngangsbillett i hagen.
-
Vi skal feire de yber merkelige kortfilmene du laget som 15-åring, som ingen andre enn du og bestemora di så stjernekvaliteten i.
-
Vi skal sanke inspirasjon i verden inne i- og rundt oss, i det som var før, i det som brenner akkurat nå, og i det merkverdige som kalles fremtid.
-
Du vet at du trenger å komme deg opp av sofaen, bort fra scrollen og ut av de evige NETFLIX-Markene, Du vet at kreativiteten din er ferskvare, at improvisasjon for skuespilleren er som løperens intervalltrening. Du vet at spontane påfyll er like viktig som tran og C-vitaminer i mørketida.
Jeg tror på: at alle mennesker kan lære, og at kreativ intelligens er selve toppetasjen av kunnskap. Jeg tror vi alle er født med en enorm, vill og levende kraft som naturlig vil utvikle seg, skape og bevege seg
Men du går fortsatt og bekymrer deg for om det du lager holder nivå, blir godt nok, tåles, bejubles og elskes av de andre. I noiaen din tenker du at det er bedre å ikke lage noe i det hele tatt, enn å lage det som ingen liker, eller verre enn verst: “Nei,det her blei bare rart!”
Og mens du går der og bekymrer deg, tørker kantarellen inn, kjære.
Superkraften min?
Dette er egenkjærlighet by letting your freak flag fly, baby!
-
Jeg er så FERDIG med å gjemme meg i et nedsunket bryst og begravelsesstemning. Jeg vil rive det ut i lyset og lage teater av hele tjulahutten. Jeg vil leke, improvisere, spille og lage rare, vidunderlige greier akkurat som jeg vil. Og jeg vil lære deg hvordan du gjør det samme – så du kan spille drømmerollen din uten å måtte be om tillatelse.
-
Jeg kommer aldri til å be deg lage noe som sjefen, kritikeren, svigermor, naboen som, “har en mening og alt”, liker. Fordi dette handler om hva som buldrer og gnistrer i deg. Det som smaker godt, og får bålet ditt til å brenne.
-
Jeg har brukt tretten år på å jobbe i kreative prosesser med folk i alle aldre, språk og bakgrunner. Seks år på å forske på hvordan teater faktisk kan frigjøre kreativitet og hente fram det autentiske uttrykket. Og like mange år i terapi for å lære å møte egne blokkeringer og smerte etter overgrep i tidlig ungdom. Den veien har gitt meg en superkraft – jeg har falkeblikk og lange følehorn for hva som stopper – og hva som kan gi oss fart.
-
Jeg kjenner igjen frykten, blokkeringen og motstanden – den har mange ansikt, men er ikke farlig. Og jeg vet hvordan vi kan lure den, danse med den – eller kaste den over bord.
-
Jeg hjelper deg å finne ditt uttrykk, din stemme og ditt teater. Jeg gir deg verktøy som passer akkurat deg, akkurat nå, og som lar deg skape det du har mest lyst til.
Jeg tror på: at kreativitet både er magisk og helt konkret. Med en fot i det uforklarlige, og samtidig skjer det i det virkelige liv,mellom mennesker, gjennom tid, rom, kropp, og det usynlige vi ikke kan ta på.
Jeg tror på at denne verden utsettes for aktiv ondskap gjennom måten naturen og mennesker – blir gjort til verktøy. Undertrykking og vold finnes i alt fra synlige handlinger til skjulte, innlærte systemer vi bærer i oss i hverdagen. Disse overgrepssystemene er patriarkalske og imperialistiske, gamle mønstre som stadig gjentar seg og som gjør at vi står i en kamp som handler om noe så helt grunnleggende som frihet. Noen blir dette helt tydelig for oss og vi står opp for oss selv og hverandre. Andre ganger svelger vi motstanden som velter opp i oss. Ofte for å overleve. Fra tidlig barndom lærer vi å temme oss selv, og tilpasse oss en versjon av oss selv som systemene rundt oss synes er mest praktisk. Og det koster. Kroppen merker det. Vi blir syke og deprimerte av det.
Jeg tror på: at tiden er inne for å trekke ut kontakten til dette dysfunksjonelle og skadelige systemet, og heller koble oss på den store, ville, kreative kraften som finnes i universet, i naturen og i oss.
Jeg tror på: at det å skape kunst, å kunne gi seg hen til fargene, formene og det som vil ut – uten å være redd – er nøkkelen til en verden for barna våre, og for barnet i oss
Jeg hadde alltid drømt om å være både regissør og hovedrolle i egen forestilling. Men etter å ha kommet meg gjennom en russisk skuespillerutdanning, også kalt “kjøttkverna”” fordi det lå ved siden av et slakteri, og vi praktisk talt ble “slaktet” i black boxen daglig- sitat Kristoffer Hivju), så var jeg hverken skuespiller eller menneske, mer et bleikt spøkelse med hviskestemme gjemt i en hettegenser. Skuespillerdrømmen begravde jeg så godt at jeg trodde ingen kom til å merke noe mer til den. Et avsluttet kapittel.
Men akk!, Big dreams die hard, og jo mer du begraver, presser og skjuler, jo heftigere blir den motherfuckings trykk-kokeren, helt til du står der en dag da og må velge: Skal du eksplodere eller implodere? Du trenger ikke å gjøre noe av delene. Jeg skal hjelpe deg å skyte fart i stedet!
Velkommen til teatermakeriet mitt!
10 ting jeg ikke kan leve uten
Mine to barn, bekkmørk sjokolade helst over 78%, kaffe, notatbok, men også PC med internett, løpesko, skog, hav og oljemaling, ja og mobilen fordi kameraet.
5 ting jeg elsker
Jeg elsker sand, stein, skjell og gress – og helst under føttene. Og vintage loppemarked.
1 historie fra bakgården
Da jeg var seks år laget jeg utefrisør i hagen etter å ha funnet ei saks som mamma hadde glemt i hagen mellom blomstene. Naboungene ble invitert på gratis klipp etter tur. Etterpå serverte jeg saft og hadde filmvisning med King Kong,den gamle sort-hvitt-versjonen pappa hadde liggende på VHS. Det ble mange korte lugger, mareritt og sure foreldre i Hamsunsvei den våren.
Camilla shows great curiosity and creativity in her work. She’s a committed, reliable and
effective collaborator who demonstrates outstanding ability to create opportunities in the face of challenges.
Its also a pleasure to work with her. She brings positive energy and is an empathetic listener.
She demonstrates excellent communication- and interaction skills and can both take leadership and be part of a team.
Jeg har en skuespillerutdanning med spesialisering i Stanislavskij- metoden fra den russiske skolen GITIS Scandinavia The Russian Academy of Theatre Arts som eksisterte i Århus på 2000-tallet.
Camilla Steine er det mest spennende mennesket jeg har jobbet med. Hun er profesjonell, har integritet og er samtidig åpen og nysgjerrig. Om du får sjansen til å jobbe med henne, som jeg anbefaler! Er det bare å gjøre seg klar til å bli utfordret innenfor trygge rammer. Og, ikke minst, Det blir garantert gøy!
Okei! Hvor er inngangen til teatermakeriet ditt?
Den finner du på web-siden min på internett
Jeg er @camillateater på Instagram
Jeg er Camilla Steine på Facebook
Og epost adressen min er: heicamilla@camillasteine.net